Monday 14 September 2015

PEMBACAAN BERKESAN

BAM1014

لقراءة الفعالة ا


يمكنك اكتساب مهارة القراءة الفعالة، من خلال اتباع الخطوات الثلاث الآتية:

المرحلة الأولى: قبل القراءة

التهيئة النفسية والعقلية للقراءة:
اختر مكانًا هادئًا مضاء بشكل مناسب، فهذا سيعمل على زيادة تركيزك.
ابدأ بالتفكير حول ما ستقرأ ، تعرف على العنوان الرئيس والعناوين الفرعية، فهي توضح الفكرة الرئيسية للدرس وركز على الاستنتاجات والتطبيقات.
اطرح أسئلة معينة في ذهنك من واقع قراءتك للعناوين مثل (ماذا، كيف، لماذا، أين، متى، مَن) مما يثير انتباهك ويشعرك بالمتعة والتشوق لما ستقرؤه، فوجود أهداف للقراءة تجعل الطالب يسعى وراء تحقيق هدفه.
ضع بعض التوقعات الذكية على هيئة افتراضات، ثم قم بتعديلها على ضوء ما تقرؤه، فالافتراضات تساعد على تركيزنا عند القراءة ، وتجعلنا نشعر بالإثارة عندما تتحقق تصوراتنا لما قرأناه أو سمعناه فيما بعد.

المرحلة الثانية: أثناء القراءة
عملية المسح: اقرأ الموضوع بصورة متكاملة وسريعة، دون تثبيت العين طويلاً على جزء من السطر أو على كلمة؛ فعليك أن تعويد عينيك على القراءة المنطلقة إلى الأمام، ولا تعيد قراءة الجملة، حتى لو شعرت بعدم الفهم التام للمعنى، فقد تجده في الجمل والعبارات التالية؛ والهدف من القيام بهذه القراءة السريعة أو المسحية هو التعرف المبدئي على الدرس.

المرحلة الثالثة: بعد القراءة
عملية الاسترجاع: راجع المعلومات والأفكار الرئيسة، وذلك إما بكتابة ملخص لها، أو بتسجيل بعض الملاحظات الهامة، أو القيام بعملية التسميع لأهم الأفكار والاستنتاجات والمفاهيم، التي توصلت إليها، وقد أثبتت الأبحاث أن قيامك بعملية الاسترجاع بإمكانك 

تذكر 70% من المعلومات التي ذاكرتها



Translation : 

Bacaan berkesan

Anda boleh memperoleh kemahiran membaca yang berkesan, menggunakan tiga langkah berikut:

Peringkat pertama: sebelum membaca

Konfigurasi psikologi dan mental membaca:
Pilih tempat yang tenang menyala dengan baik, ia akan meningkatkan tumpuan anda.
Mula berfikir tentang apa yang anda akan membaca, anda tahu gelaran Presiden dan tajuk kecil, ia menggambarkan idea utama pengajaran yang memberi tumpuan kepada kesimpulan dan aplikasi.
Tanya soalan-soalan khusus dalam fikiran anda dari realiti membaca tajuk-tajuk utama seperti (apa, bagaimana, mengapa, di mana, bila, dari) yang menimbulkan perhatian anda dan membuat anda merasa senang dan rindu untuk Stqrah, kewujudan matlamat bacaan menjadikan pelajar sedang mengikuti matlamatnya.
Letakkan beberapa jangkaan pintar dalam bentuk andaian, dan kemudian diubah suai dalam terang apa yang digunakan untuk membaca, andaian membantu untuk memberi tumpuan ketika membaca, dan membuat kita berasa gembira apabila mereka menyedari persepsi kita daripada apa yang kita telah membaca atau mendengar kemudian.

Peringkat kedua: Semasa membaca:

Proses imbasan: Bacalah secara bersepadu dan cepat, tanpa memasang lama mata pada sebahagian daripada garis atau pada perkataan; anda perlu membiasakan mata anda pada yang dikeluarkan ke hadapan membaca, atau membaca semula hukuman itu, walaupun saya tidak memahami sepenuhnya makna, mereka merasa dalam ayat Terma dan ungkapan berikut ; Tujuan melakukan baca ini cepat atau tinjauan adalah untuk mengenal pasti pengajaran awal.

Peringkat ketiga: Selepas membaca:


Proses pemulihan: lihat maklumat dan idea-idea utama, dan memuat ringkasan kiri, atau pendaftaran beberapa pemerhatian penting, atau melakukan bacaan daripada idea-idea yang paling penting dan kesimpulan dan konsep, yang mencapai, penyelidikan telah menunjukkan bahawa anda melakukan semula boleh ingat 70% daripada maklumat yang dibaca.



0 comments:

Post a Comment